Beyond the Mask: Masquerade
I would like to invite the public to an event on the 20th February at the Sainsbury Centre for Visual Arts, between 2 and 4 pm, to participate in a guided exploration, inspired by the stories of the building and collection.
For me the Sainsbury Centre is a theatre. Here, Robert and Lisa Sainsbury staged their collection alongside the other University collections,. They created a physical and ideological opportunity to share their passion with everyone. Now this space enables us to explore the codes usually associated with museum environments. The identity of the space unites museology, research and education. To house these activities, Norman Foster created an open space for them to co-habit. The first building was constructed in 1978 on the campus of UEA, built by Denys Lasdun in 1964 . The two architectures are very different, the Brutalist, concrete structure of Lasdun’s buildings for the university contrasts with the aerodynamic, metallic hangar of the Sainsbury centre. However, both share a Modernist aesthetic. For both, functional, industrial elements of the buildings are prominent.
I propose to re-invent the stage of the museum as a popular theatre: the masquerade. During this event, the inhabitants of the building, guides, students, visitors and staff, will re-enact their roles in an experimental way. All my work is built around a narrative and I am working with a writer to make a script around which the story of the masquerade will develop.
En étudiant le contenu de l'Université
of East Anglia Collection of Abstract an Constructivist Art, Architecture
and Design, je découvre deux pièces en relation avec un
décor de théâtre : « Set design for the Magnanimous
Cuckold » 1922 de Lyobov Popova -Reconstruction 1970 by Bristol
University Drama Department (réalisé pour le théâtre de
Meyerhold) qui rappelle fortement l'esthétique de la machine « high
tech » du bâtiment de Norman Forster. Et : de Varvara
Stepanova « Set Design and costume Designs for « The
Death of Tarelkin » 1922 Reconstruction 1970 by Philipp Wood.
Elle propose d'utiliser l'espace du musée comme lieu d'un théâtre
populaire : le carnaval -et d'y jouer une mascarade un peu
particulière où chaque visiteur, chaque employé, chaque objet,
chacun dans son rôle, est partie prenante de cette mascarade.
Les masques
Pour cette mascarade, je travaille les motifs récurrents dans l'architecture de Norman Forster pour créer des masques et des costumes. Par exemple reviennent comme une frise sur les parois métalliques des bouches de ventilation.
Elles se rapprochent étrangement d'un masque d'Alaska assez géométrique. Il est utilisé pour des cérémonies appelant à une pêche fructueuse. Il représente à la fois l'animal et le lieu où l'animal vit : la bouche du poisson et les ronds dans l'eau que le poisson provoque lorsqu'il vient prendre de l'air à la surface de l'eau.